שבוע ביש מזל
מאת: יובל ששון
ע"פ סיפור מאת יאנוש קורצ'אק
על פי סיפור מאת יאנוש קורצ'אק עיבוד כתיבה ובימוי : יובל ששון לחנים וניהול מוזיקאלי: עזרא מוריאל עיבוד מוזיקאלי: קובי ויטמן הקלטות: אולפני "נטו", פ"ת עיצוב לוגו: הגר אמיתי הפקה: קובי שמשי
(1+2 יושבים בקהל) 1 לא טוב לא טוב 2 מה קרה? 1 הייתי בטוח שמתי את זה בתיק 2 את מה? 1 נו, את שעורי הבית בערבית, הבאת? אני לא מוצא את זה 2 לא נורא היא תוותר לך 1 וגם לא היו מים חמים בבוקר כי אבא שלי שכח להדליק את הדוד 2 קח (מוציא דאודורנט) 1 וגם בטוח נקבל חזרה את הבוחן בהסטוריה משבוע שעבר שלא ידעתי כלום והגשתי דף ריק 2 בסדר, תעשה מועד ב' 1 מה מועד ב'? זה בוחן, אין מועדי ב' 2 בטוח שיש 1 די, נמאס לי כל הבית ספר הזה, שום דבר לא הולך פה כמו שצריך, ועכשיו גם הצגה הזאת שתקעו לנו.... (נכנסת המורה, כל מי שהיא מקריאה בשמו נכנס לבמה ומקבל ממנה את המבחן המתוקן, בדרך קוראת גם למי שישב בקהל) מורה שקט בבקשה, אני שמחה שבאתם להצגה "שבוע ביש מזל", מי שלא יודע עברית כמו שצריך אני אתרגם – פרוש השם של ההצגה זה מזל רע במשך שבוע שלם. קרה לכם? אני משוכנעת שכן, ואם לא קרה אני כבר רואה כאן אחד או שתיים שממש רוצים שזה יהיה גם השבוע שלהם... משך ההצגה כארבעים וחמש דקות, אני מבקשת מכולם לכבות את הפלאפונים. תודה (מתחילה להקריא שמות 4 5 6 7 1 8 9 10 2 11 הם נכנסים ומקבלים את הבחינה שעשו בשבוע שעבר) 1 הנה כמו שאמרתי, נכשלתי 2 מה אתה מתבכיין, אמרת שלא ידעת כלום והגשת דף ריק 1 מה זה קשור? היה עדיף שזה יהיה אחרת 2 3 מקהלה 10 11 מקהלה 4 מקהלה 1. רע, נורא, אין ברירה אם קיבלת נכשל ביום ראשון זה כמו זבוב גדול ומטריד אם תספר להורים ביום ראשון את השבוע אפשר להספיד אם קבלת נכשל ביום שני לפעמים זה קורה זה לא רגיל נכשל בראשון, נכשל בשני את השבוע אי אפשר להציל השבוע מתחיל וזה רע וממשיך איום ונורא זה לא משנה שום דבר שתרצה זה לא ישתנה אין ברירה לומד לבחינה של יום שלישי יושב עם מורה פרטי יודע הכל ממש מצויין לא זוכר שום דבר במבחן ביום רביעי כבר לא מתאמץ בכלל לא מוכן את הראש לאמץ לא פותח ספרים, נכנס באחור מעדיף לא להיות בשיעור השבוע מתחיל וזה רע וממשיך איום ונורא זה לא משנה שום דבר שתרצה זה לא ישתנה אין ברירה ביום חמישי יש בחינה בכלל לא לומד לקראתה זה כבר מיותר, לא הולך שום דבר אולי נצליח יותר בשבוע הבא השבוע מתחיל וזה רע וממשיך איום ונורא זה לא משנה שום דבר שתרצה זה לא ישתנה אין ברירה 11 שבוע לימודים, זה רק חמישה ימים, איך עוברים את זה בשלום? יום ראשון. 3 האמת, כבר בבוקר כשקם ידע שיהיה זה שבוע גרוע, כל הסימנים המקדימים היו שם, היה ממש קר כשהתעורר, אחותו נכנסה לחדר להעיר אותו שוב ולקחה לו את השמיכה, והשעור הראשון היום הסטוריה שבו היה אמור לקבל את המבחן, זה שהגיש דף ריק. 2. שבוע ביש מזל הנה מתחיל שבוע רגיל אין בו חגים אין חופשים מהנץ החמה עד צאת הנשמה לא יהיה חיובי יהיה רע ושלילי מזל ביש שבוע מביש שוב זה קורה שעמום שכזה ימי לימודים ארוכים מיגעים שום דבר לא מצליח מחכה למשיח זה לא אשמתי זה לא בגללי זה מיותר מתי כבר נגמר אין מה לעשות אי אפשר לשנות מליוני ילדים סובבים מסכנים יום אחר יום הם דורכים במקום אחרי שנים של סבל ומרי אילם הם הופכים מטומטמים זה קורה מסביב אף אחד לא מקשיב לא ההורים לא המורים גם לא חברים כולם כאן תקועים מנסים בשלווה ובשקט לעבור בשלום את היום הנה מתחיל שבוע רגיל אין בו חגים אין חופשים מהנץ החמה עד צאת הנשמה לא יהיה חיובי יהיה רע ושלילי מזל ביש שבוע מביש אמא חזרת? למה כל כך מאוחר 1 השאירו אותי עוד שעתיים בבית הספר אמא וכמה קבלת בבחינה בהסטוריה? 1 נכשלתי, אבל זאת לא אשמתי שלא ידעתי כלום אמא נו, אני רואה שאתה מתקדם, נכשל בבחינה וגם השאירו אותך בבית הספר, אולי גם לא היו צריכים להשאיר אותך? 1 נכון, בכלל לא עשיתי כלום אמא אני יודעת, תמיד יש לך תירוצים והסברים 1 כולם, כל הזמן רק מציקים לי, רק המוות יכול להציל אותי עכשיו 1 + מקהלה 3. כולם כולם נגדי כולם כאחד כולם נגדי נשארתי לבד הכל אבוד ולא אפשרי הכל אבוד זה לא אשמתי שני ההורים הם לא מקשיבים כל הזמן הוראות איומים עונשים אחותי הקטנה ואחי הגדול צוחקים יחד עלי נמאס כבר הכל כל המורים רק אלי נטפלים רק לי מעירים אף – פ'ם לא מרוצים החברים כל אחד רק חושב על עצמו ובכלל לא מתחשב כל הבנות מעצמן מרוצות מפחד להתקרב הן תמיד צוחקות הלוואי וכולם פתאום יעלמו אהיה אז לבד לא צריך אף אחד 11 האם ידעתם שתיכון טוב נמדד על פי מספר קריטריונים: אחוז הזכאים לבגרות, אחוזי נשירה – אלה שלא מסיימים יב' ומספר התלמידים שלומדים 5 יחידות מתמטיקה. יום שני. כולם אבל הכי מבהיל זה לעשות תרגיל 4 מתמטיקה, מתמטיקה היא הרעה החולה של התלמידים 5 לא, לא של התלמידים, של המורים 6 גם לא של המורים, של מערכת החינוך בכלל 4 חשיבות רבה מיחסים התלמידים ללימודי המתמטיקה 5 לא, לא התלמידים מיחסים לכך חשיבות, המורים, המורים מיחסים לכך חשיבות 6 לא התלמידים ולא המורים, מערכת החינוך בכללה עושה את זה 4 מגיל צעיר מסבירים לתלמידים ש... 5 מתמטיקה זה חשוב 6 מתמטיקה זה הכרחי 5 אם לא תדע את לוח הכפל לא תצליח בחיים 6 אם לא תדע פונקציות הסיכויים שלך הרבה פחות טובים 5 בלי חמש יחידות מתמטיקה לא תהיה רופא... 4 הילד, בכיתה ט' –י' עוד בכלל לא יודע שהוא רוצה להיות רופא 6 וככל שהמורים, המנהלים, המפקחים, המנהלים השונים ושר החינוך יותר מדברים על חשיבות המתמטיקה ולוחצים על התלמידים לבחור במסלול הזה 4 כך התלמידים יותר חרדים מפני המקצוע 5 כך הם יותר נרתעים מהמתמטיקה 6 וכך פחות ופחות תלמידים בוחרים ללמוד חמש יחידות מתמטיקה 4 אולי פשוט כדאי להראות לתלמידים איך זה יכול להיות נחמד? 1 נחמד? מתמטיקה? באמת? 5+6 5 מקהלה 6 מקהלה 7 1 4. מתמטיקה טיקה על מה כולם נאנחים? ממה כולם כאן חוששים? החרדה עולה פלאים ממתמטיקה – טיקה , מה? טיקה טיקה מתמטיקה - די! בחמישית כולם לומדים אותו דבר בשישית מתחלקים כבר לרמות יש ארבע יחידות וחמש שזה קדוש לא סופרים את מי שעושה שלוש אם תישאר רק עם ארבע פעולות החשבון בחיים לא תגמור את התיכון יותר מידי כללים ומספרים בעיות סימנים והסברים המורה מדגים תרגיל, והמורה פרטי מסביר מצטער אבל זה לא נשמע סביר אם תישאר רק עם ארבע פעולות החשבון בחיים לא תגמור את התיכון פותח את הדף ומסתכל מסביב כולם פותרים ממש מהר מנסה תרגיל אחד מנסה תרגיל שני מוותר ולא מגיע לשלישי אם אשאר רק עם ארבע פעולות החשבון בחיים אנ'לא אגמור את התיכון 1 פעם קיבלתי מאה בבוחן. היו שני טורים והמורה חילק את החומר, חצי בטור אחד וחצי בטור השני. כל מה שידעתי היה בטור שעניתי עליו. אם הייתי מקבל את השאלון בטור השני הייתי נכשל, נכשל על אותו הדבר. 11 יומיים כבר מאחורינו, ו 1 עם שני נכשלים, הסטוריה ומתמטיקה, ביום רביעי יש עוד מבחן במתמטיקה, שלא לדבר על הכתבה בערבית ו UNSEEN באנגלית . מה הסיכוי שהשבוע הזה ישתפר, אין הרבה מה לעשות. הכל כבר די אבוד. אולי עדיף להשאר במיטה ולא ללכת היום לבית הספר? יום שלישי. 7+8 3+4 9+11 5+6 1+2 10 אמא 5. בוקר יום שלישי בוקר שוכב במיטה זה רק יום שלישי מתבונן בתקרה כבר שני מבחנים כבר שני נכשלים לא יהיה עוד אחד אם אשאר פה לבד בוקר לא בא לו לקום זה רק יום שלישי עוד יום שעמום מצטיין להיות בכיתה זה צרות רק לעבור על שישים וההורים רגועים בוקר הראש על הכר זה רק יום שלישי והזמן כבר נגמר הנכשלים מתחלקים לחשובים או זניחים נכשל זאת טעות במקצוע בגרות בוקר וכבר כועסים זה רק יום שלישי מתנכלים וחוקרים יש כמה תלמידים טובי לב ושמחים שבכלל לא מראים ציונים להורים בוקר נו מה יהיה זה רק יום שלישי אם אתה חושב שאני אתן לך להמשיך לשכב במיטה ככה כל היום אז זהו, שלא. אמא אני לא מבינה על מה אני משלמת לך, הוא שוב נכשל במתמטיקה ואל תגיד לי שעבדתם על התרגילים, כנראה שלא עבדתם מספיק צריך לעבור עליהם כל יום 8 המורה הפרטי איזה תרגילים היו 1 לא זוכר, אבל לפני הבחינה כולם רבו ליד הלוח איך צריך לעשות אותם , אוף, הכל אבוד 8 המורה הפרטי שים לב, מתי מכפילים, מתי מעלים בחזקה, מתי מוציאים שורש ומבנה של פרבולה בלי נעלמים, עם מספרים... נו... איך הולך? סתם אתה מכניס לעצמך לראש שאתה לא יודע, אלו בדיוק אותם תרגילים שעברנו עליהם לפני יומיים... אם היית שם לב לפני יומיים אולי היית מצליח בבחינה?... 7 אתמול 1 הקשיב לתלמיד מהמחוננים, שהסביר איך פותרים את התרגילים שיהיו בבחינה. אחה"צ ישב עם המורה ההפרטי שלו כמעט שעתיים ושוב עברו על כל התרגילים , אבל זה לא מספיק. כל השבוע הזה הכל מתנהל נגדו. אמא, אחותו, המורים, החברים, כולם, צריך משהו שיסמן לו שהמזל הולך להשתנות. 1 אם אני אראה היום את הילדה באבל, זה סימן שהמזל שלי עומד להשתנות. חלוקה חופשית 6. הילדה באבל היא לומדת בכיתה אחרת כנראה בשכבה מתחתי רואה אותה בשער נכנסת לא דיברתי איתה מימי בפייסבוק אותה לא מצאתי ובכלל לא יודע את שמה פעם אחריה עקבתי אבל בדרך היא לי נעלמה תמיד בשחור פנים חתומות צמה על כתף כמו חבל תמיד עצובה מביטה למרחק בשבילי היא הילדה באבל מסתכל עליה רק מרחוק אין סיכוי שאני מתקרב כי כולם יתחילו לצחוק אם יחשבו שאני מתאהב אותה לא כל יום רואה אבל ביום של בחינה משתדל לפגוש בה ממש במקרה ככה אני לא אכשל אולי אין לה הורים כנראה יתומה למודת צער וסבל אם תהיה שלי הכל ישתנה היא לא תהיה הילדה באבל 3 אנחנו יודעים איזה תרגילים יהיו בבחינה במתמטיקה היום, תעתיק אותם מהר. 7 מה? איך אתם יודעים? 4 ביומיים האחרונים הוא כל הזמן עשה לנו חזרה על כל התרגילים שלמדנו, נכון? 5 והוא אמר שהמבחן יהיה מתוך החומר שלמדנו נכון? 6 ואתמול כשהתכוננו למבחן ראינו שיש ארבעה תרגילים בספר שעליהם הוא לא חזר איתנו ביומיים האחרונים 7 ומה זה אומר? 8 זה אומר שאלה יהיו התרגילים בבחינה עצמה, אחרת הוא בטח היה חוזר עליהם בכיתה כמו עם שאר החומר 7 הגיוני 2 כולם יודעים שהמבחן זה הדבר הכי חשוב למורה 10 וכל מורה תמיד חושב על התלמידים שלו איך לסדר אותם ולהכשיל אותם 1 זה לא שלמורה יש חיים חוץ מבית הספר והתלמידים שלו. זה מה שחשוב לו, המבחן מורה שלום, יש לנו בחינה היום, בבקשה לשים תיקים בצד, כלי כתיבה ומחשבונים על השולחן.(מחלק את דפי הבחינה) 3 רמאי 4 שקרן 5 מה זה? 6 המורה זה לא התרגילים שאמרת.... מורה זה על החומר שלמדנו וחזרנו עליו ביומיים האחרונים 7 עוד נכשל לאוסף 8 הוא עושה לנו את זה בכוונה 2 היה ברור שזה מה שיקרה 10 זה הכל 6 אשם, הוא אמר שזה יהיה התרגילים שלא עברנו עליהם בכיתה.... 1 פעם אחרונה שאני מקשיב כאן למישהו 11 בית ספר, מוצלח ככל שיהיה, תמיד צריך להצדיק את מה שקורה בו כלפי אלה שנושאים בתפקידים בכירים במערכת החינוך, העירונית והארצית, הפיקוח. נקודת המוצא של הפיקוח היא שבית הספר לא מתנהל כמו שצריך, לא מבחינת שעורים ולא מבחינת דפוסי החיים וההתנהגות שבו. יום רביעי. 11 10 9 8 7 6 5 4 3 7. להצליח בביקור איך יודעים בתיכון איך מרגישים בתיכון שאורחים מגיעים לבקר? מפקח - בית הספר, מנהל - המחוז, מחזיק תיק – החינוך או ראש העיר - בעצמו? בית הספר כולו נערך לכבודם והכל נראה קצת אחר מנקים ת'מסדרונות שוטפים היטב ת'רצפות מחליפים ריהוט שבור להצליח בביקור המזגן כבר לא דולף ושום ברז לא'מטפטף המזכירות עם מניקור להצליח בביקור המנהל לבוש יפה מחייך נחמד כזה יש כיבוד, שתייה – ברור להצליח בביקור המורים התלמידים לזמן קצר מתאחדים מראים אחדות ואין ניכור להצליח בביקור בוחרים כיתה טובה שם עושים ת'הצגה עושים שם לדוגמא שעור להצליח בביקור עושים ניסוי מעבדה והופעה של להקה בחצר עושים סיור להצליח בביקור בהפסקה חדר מורים פוגשים מועצת תלמידים חשוב להראות שיפור להצליח בביקור בסוף היום תם הביקור הכל נגמר תחושת שחרור האורחים נתנו אישור הצלחנו בביקור מורה בואו נמשיך בשעור, (צלצול טלפון אף אחד לא זז, המורה מחכה רגע, זה לא מפסיק) של מי הטלפון הזה? 3 של 1 המורה 1 זה לא שלי (לוחש) למה אתה עושה לי את זה? מורה של מי הטלפון הזה שמצלצל? 3 של 1 המורה, הוא אמר לי שבכוונה הוא לא מכבה אותו מורה תן לי את הפלאפון, אמרתי שתתן לי את הפלאפון, עכשיו 1 הוא משקר, זה לא שלי מורה לא מעניין אותי. תן את הנייד שלך עכשיו 1 (נותן למורה את הנייד) אבל תחזיר לי אותו בסוף השעור מורה אני אחזיר אותו כשאמצא לנכון 3 מגיע לך, זה בגלל שאתה חושב שהכל מגיע לך (טלפון מצלצל) מורה של מי הטלפון הזה? 3 של 1 המורה.... 1 אתה רואה המורה שזה לא שלי? אתה יכול להחזיר לי את הטלפון? מורה בסוף היום חלוקה חופשית בין הבנות 8. הנייד סיימנו ללמוד באחת ועשרים רק אני מסתובב ליד חדר המורים עד ארבע אני מחכה פה לבד רוצה לקבל חזרה... ת'נייד יושב בשעור מקשיב למורה פתאום יש צלצול חזק שכזה רוצה לכבות, המורה מושיט יד אומר תן לי עכשיו... ת'נייד בשיעור, בווטסאפ שיחה חשובה מדריכי הצופים מכינים פעולה על אחריות קבוצתית ואישית כאחד המורה ראתה ולקחה... ת'נייד בבוקר רבתי עם אבא, לא טוב בכיתה יושבת מנסה קצת לחשוב הוא מסמס לי סליחה, איזה נחמד אבל המורה מחרימה... ת'נייד חבר שלי אתמול התגייס לצבא יושבת בוכה מתגעגעת נורא הוא מתקשר מתכופפת עונה לו מיד המורה מחייך ומבקש... ת'נייד בודקת מה חדש על הפיד מגיבה לתמונה של חתול קצת מפחיד המורה אומר: אנחנו נלמד להסתדר היום בלי... הנייד ארבע ניגשת מהר למורה מבקשת את הנייד חזרה בודקת התראות שיחות ותמונות כי בלי הנייד אי אפשר... פה לחיות 11 יום אחרון ללימודים בשבוע הזה. כל כך הרבה דברים רעים קרו השבוע שמוכרחים איכשהו לעבור את היום הזה בשלום. להוריד פרופיל, לשמור על שקט, להגיע לסוף היום בלי נכשל, בלי בעיות משמעת ובלי ריבים עם החברים. יום חמישי. 7 "קיבלתי החלטה, אני אבקש סליחה ואתחיל הכל מחדש. דף חלק, כאילו שכל מה שקרה יעלם וישכח. אני משוכנע שאם אני אראה שאני מתאמץ יסלחו לי ויתנו לי הזדמנות חוזרת". ככה 1 חשב כשהגיע לבית הספר בבוקר יום חמישי. אבל ביננו, כמה אפשר להתאמץ כשאף אחד לא שם לב, לא אליך ולא למאמץ. שעה? שעתיים? בעור השלישי כבר הזיע מרב מאמץ לשמור על הקשבה והתנהגות 1 מקהלה/סולן 1 מקהלה/סולן 1 מקהלה/סולן 9 9. היום האחרון בשבוע קיבלתי החלטה שהיום יהיה יום נפלא לא מעצבן ולא מדבר את הפה שלי אני סוגר מגיע בבוקר ממש על הדקה בודק את הנייד אבל רק בהפסקה בבחינות שיש בשבוע הבא אצליח בכולן אשפר ת'תעודה עד סוף הלימודים נשאר עוד חודש אחד אפשר להצליח זה לא קשה במיוחד קיבלתי החלטה שהיום יהיה יום נפלא לא מעצבן ולא מדבר את הפה שלי אני סוגר בשבוע הבא אני אלמד ברצינות אני אשקיע הכל לא תהיה לי טעות כל יום אני אעשה עשרה עמודים ערבית ואנגלית וכמה תרגילים אני אקח כל יום שעור פרטי ואם אפשר גם יהיה לי פרטני קיבלתי החלטה שהיום יהיה יום נפלא לא מעצבן ולא מדבר את הפה שלי אני סוגר יושב ומקשיב כבר חמישה שיעורים פותר במחברת את כל התרגילים נשאר עוד שעור אחרון להיום אם הכל יעבור גם בו בשלום זה סימן שהמזל הרע נגמר והשבוע הבא יהיה נהדר אבל המורה כנראה לא יודעת על התכנית ביקשה שאקרא בקול קטע באנגלית נהיה לי שחור בעיניים לא רואה את המילים מוותר על הכל אפילו שאני רק צריך לחזור על מה שכולם מסביבי צועקים 11 הבעיה האמיתית של השבוע הזה שעבר, היא שבשבוע הבא יש עוד שבוע, ואחריו עוד אחד, ולא רואים את הסוף. וכל שבוע שחולף אמנם מקרב אותנו, את התלמידים לסיום 12 שנות הלימוד, אבל עם איזה מטען אנחנו יוצאים מכאן? מה מתוך כל מה שעברנו כאן ילך איתנו הלאה ויעצב את חיינו בהמשך. ומי מחליט איך נצא מכאן? משרד החינוך? הנהלת בית הספר? המורים? ההורים? ואולי זה בעצם אנחנו שיכולים להחליט עם איזה רווח נצא ממערכת החינוך? חלוקה חופשית 10. הכי פשוט זה לוותר 1.בכיתה אני ישבתי עם חברים דיברתי פתאום לא הסתכלתי ולריצפה נפלתי סלפי אז צילמתי ולכולם שלחתי וממש כעסתי כשנענשתי 2.במגמה בחרתי בשמחה נכנסתי בשעורים ישבתי אבל כלל לא הקשבתי עם המורה כבר רבתי דבר כלל לא הבנתי במבחנים נכשלתי וממנה עפתי פזמון המורה לא מלמד אם התלמיד אינו לומד מי אחראי ללמידה המורה או הכיתה האמת המפתיעה האחריות ממש שווה הכי פשוט זה לוותר לומר אנ'לא יכול יותר 3.עם המורה דיברתי הבטחתי והבטחתי עוד נסיון ביקשתי ביקשתי וקיבלתי את הספר לא פתחתי את החומר לא למדתי בסוף אנ'לא הבנתי למה לא עברתי 4.עם אמא 'ני דיברתי לאבא גם הסברתי למנהל אמרתי שדף חדש פתחתי באמת שהתכוונתי בחיי שלא שיקרתי מה לעשות לא קמתי לכיתה אחרתי פזמון המורה לא מלמד אם התלמיד אינו לומד מי אחראי ללמידה המורה או הכיתה האמת המפתיעה האחריות ממש שווה הכי פשוט זה לוותר לומר אנ'לא יכול יותר 5.אני כבר התעצבנתי ועל כולם כעסתי בגללם אנ'לא הצלחתי כך אני חשבתי אבל כשתירוצים הפסקתי וסיפורים עצרתי וישבתי ולמדתי להפתעתי עברתי פזמון המורה לא מלמד אם התלמיד אינו לומד מי אחראי ללמידה המורה או הכיתה האמת המפתיעה האחריות ממש שווה הכי פשוט זה לוותר לומר אנ'לא יכול יותר - ס ו ף -
Comments