• יובל ששון

שון רבנו

שון רבנו

(ילדי התנ"ך – משה)

ע"פ חיבור מאת יאנוש קורצ'אק

עיבוד כתיבה ובימוי: יובל ששון

לחנים וניהול מוזיקאלי: עזרא מוריאל

עיבוד מוזיקאלי: קובי ויטמן

הקלטות: אולפני "נטו", פ"ת

הפקה: קובי שמשי





סדר מופע:

בשארית חייך - שיר

פתיח - ספוקן 1

ברוך ג'מילי - שיר2

איך קוראים למשה באמת - שיר3

שונים גדולים בהסטוריה - משחק 1

ברוך ג'מילי 2 - שיר 4

לידתו של משה - ספוקן 2

עמרם יוכבד - משחק2

הרס הערש - שיר5

המשפחה הערמומית - ספוקן 3

בת פרעה - שיר 6

כעס - ספוקן 4

משה בארמון - ספוקן5

רק בספרטה - שיר 7

חלומות - ספוקן6

עמותת עלם - משחק 3

כל אחד יכול – שיר מסיים - שיר 8







בשארית חייך


הקדמה (דיבור)מה אם כבר הגעת הכי גבוה שאי פעם תגיע ואתה פשוט לא יודע את זה מה אם כבר השגת את כל מה שביקשת חלמת ולא הבנת את זה מה אם הדבר הכי חשוב שיכול לקרות לך בחיים כבר קרה ולא שמת לב לזה מה אם תגלה יום אחד שאתה לא נמצא היכן שרצית בחיים ולא תוכל לשנות את זה פזמון פותח: תבחר ארוע שקרה הוא היה השיא שלך ובכל חייך מעתה תחכה רק למותך בית 1: נולדת – זה הארוע החשוב הוא כבר אחרייך לכשתמות כולם יאמרו היה זה שיא חייך פזמון סוגר: אתה מפספס אתה לא תופס תפסיק לחפש אולי תתאפס לא ראית לא הרגשת זה היה חלף עבר בשארית חייך הכל כבר מיותר פזמון פותח: תבחר ארוע שקרה הוא היה השיא שלך ובכל חייך מעתה תחכה רק למותך בית 2: התחתנת – זה הארוע החשוב הוא כבר אחרייך לכשתמות כולם יאמרו היה זה שיא חייך פזמון סוגר: אתה מפספס אתה לא תופס תפסיק לחפש אולי תתאפס לא ראית לא הרגשת זה היה חלף עבר בשארית חייך הכל כבר מיותר פזמון פותח: תבחר ארוע שקרה הוא היה השיא שלך ובכל חייך מעתה תחכה רק למותך בית 3: זכית במדליה אולימפית, טיילת בדרום אמריקה, זכית בפיס, קבלת עבודה בבנק, נולדו לך ילדים, עברת התקף לב, עשית חמש יחידות מתמטיקה, התאהבת בילדה בגן, למדת ללכת – זה הארוע החשוב הוא כבר אחרייך לכשתמות כולם יאמרו היה זה שיא חייך פזמון סוגר: אתה מפספס אתה לא תופס תפסיק לחפש אולי תתאפס לא ראית לא הרגשת זה היה חלף עבר בשארית חייך הכל כבר מיותר


ספוקן 1 - פתיח


אני לא יודע

אני לא יודע מה היה ואיך היה ואם היה וכשהיה

אני לא יודע מה הייתי איך הייתי אם הייתי כשהייתי

מה היה כשהייתי בן שבוע, בן חודש, בן שנה

לא זוכר כמעט כלום מגיל שנתיים עד ארבע

שכחתי

שכחתי מה הרגשתי מה עשיתי מה חשבתי

שכחתי אם בכיתי אם כעסתי אם שמחתי

שכחתי מה היה בטרם היותי

בטרם הבנתי פחות או יותר מי אני

מה היה בשלב שלכל הדברים שמסביבי עוד לא היה שם

הייתי מסתכל עליהם, מאזין, ממש, מריח וטועם

אני רוצה לדעת על מנת שאוכל להגיד ולספר לבאים אחרי

לבני, לבנותי, לנכדי,

אז מי שזוכר מה הייתי איך הייתי אם הייתי כשהייתי מתבקש לספר, לספר פה לפני כולם

לספר פה, על מנת שהסיפור, לא יעלם כל כך מהר בתוך מנהרות הזמן

כי אדם, כל אדם, המצליח ביותר בעולם או זה שחייו מתנהלים ככה סתם

זה שמנצח, או מפסיד, או עשיר, או עני, או נחמד מנוול מלומד או מטומטם

לכל אדם שכזה ההתחלה זהה ויש לו חוויות ועבר שבכלל לא נספר לא נשמר לא נזכר

כשמתארים את חייו של האדם תמיד מתארים את הארועים המשמעותיים ונקודות השיא בחייו

כפי שאחרים רואים אותם

אף אחד לא נותן דעתו לארועים קטנים, פשוטים, רגילים

כאלה שכמעט כולם עוברים בימים הראשונים

ובשנים הראשונות

כאלה שהתרחשו לפני, בטרם היות האדם – האדם שהוא עתיד להיות

חלום, זריחה, נמלה

עץ בשדה, חיפושית, אדמה

מחשבה, כוכבים, דממה

ציפייה, משחק, מחשבה.

ולבד

לבד לבד

רק האדם עם עצמו, בעצמו

אם רק הייתי יכול לדעת מה היה איך היה אם היה כשהיה

לדעת מה הייתי איך הייתי אם הייתי כשהייתי

הייתי רוצה לזכור.



שיר2

מי היה משה רבנו

מה עשה משה רבנו

איפה הוא משה רבנו

איפה הוא משה רבנו



איך קוראים למשה באמת


(דיבור)וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ. (שמות, פרק ב' פסוק 10)

1 - איך קוראים למשה באמת? איך קראו לו ההורים? את השם משה קיבל מבת פרעה כשהיה בן שלושה חודשים 2 - קראו לו יקותיאל קיוו ישראל לאל בימיו קראו לו חבר כי חיבר בין ישראל לאלוהיו פזמון - כי כל החכמים כן כל החכמים בכלל בכלל לא מבינים מפרשים ומנחשים מנחשים ומפרשים נדמה להם שהם יודעים 3 - קראו לו ירד כי הוריד את התורה לאנשים קראו לו אביגדור הראשון שקבע גדרות וחוקים פזמון - כי כל החכמים כן כל החכמים בכלל בכלל לא מבינים מפרשים ומנחשים מנחשים ומפרשים נדמה להם שהם יודעים 4 - קראו לו טוביה כי נאמר בהיולדו שטוב הוא אבל האמת שחכמינו זכרונם לברכה לא באמת היה להם מושג איך קראו למשה כשנולד והניחוש שלכם הוא טוב בדיוק באותה המידה ולכן התכנסנו והחלטנו פה אחד שכשמשה כשהוא נולד קראו שון סיום דרמתי - שון שון שון



שונים גדולים בהסטוריה


1 – שונים גדולים בהסטוריה

2 - שון קונורי – שחקן קולנוע ותיק

הראשון שגילם את ג'יימס בונד הסוכן הבריטי רב המעללים

והשתתף בסרטי ג'יימס בונד שבע פעמים,

מאז עשה עשרות סרטים נוספים ו...

3 - שון פן הוא גם שחקן קולנוע ובמאי קולנוע ידוע

שעשה מלא סרטים, אבל הכי יודעים עליו שהוא התחתן עם מדונה

מקהלה –

Like a virgin, hey Touched for the very first time

3 - ואחר כך עם רובין רייט – הנסיכה הקסומה...

מקהלה –

"Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die."

4 – שון פול, הזמר האגדי

שכולנו היינו בסוף החופש בהופעה שלו בפארק בראשון

מופע שפינק את הקהל הישראלי כמו שכתבו בעיתון...

5 – ומה עם "שון לא רוצה לישון"?

עד היום ההורים שלי מקריאים לי את הספר הזה לפני השינה

על שון, שלא רוצה לישון

ומשחקת עד חצות

ואמא שמאבדת את הכוחות

6 – עם כל הכבוד לכל השונים שהזכרתם

אין עוד שון כמו שון כבשון

מנהיג עדר הכבשים

חבר של ביטזר כלב הרועים

מנהיג שבמנהיגים

חכם שבחכמים

אלוף שבאלופים

1 – ועכשיו נוסף עוד שון אחד לרשימה המכובדת הזאת

שון רבנו! האחד והיחיד

שיוציא את עם ישראל ממצרים בעתיד

ויחצה את הים, ויוציא מים מסלע ויביא לנו את עשרת הדיברות

אז כפיים לשון רבנו

שלח את עמי

כולם – שלח

1 – שלח את עמי

כולם – שלח

1 – שלח את עמי

כולם – שלח שלח שלח



שיר 4

עכשיו קוראים לו שון רבנו

אוהבים את שון רבנו

זה הגבר שון רבנו

זה הגבר שון רבנו



ספוקן 2


כתוב, על לידתו של משה, סליחה, שון, זה מה שכתוב:

ותהר האישה ותלד בן ותרא כי טוב הוא ותצפינהו

ההסבר המקובל לביטוי "טוב הוא" זה שהוא היה יפה

ואם הוא לא היה יפה אם לא היה חמוד

הוא היה אבוד?

היתה אמא שלו, יוכבד, זורקת אותו לנהר? מפקירה אותו למצרים?

שמה אותו באמצע המדבר שימצאו אותו תנים ושועלים?

זה לא הגיוני, סביר, ראוי, לא באמת ייתכן

אמהות לא נוהגות להפקיר את הילדים שלהן

אז החלטתי לבדוק אם שון באמת היה ילד יפה

חיפשתי את כל מה שאומרים על שון, בתורה, וגם בתורה שבעל-פה

בשום מקום לא אומרים שהוא היה חתיך,

הורס, כוסון, מושלם, יפיוף, יצא ממגזין, נסיך

לאייך שהוא נראה בשום מקום לא מייחסים שום משמעות

בת פרעה אמרה עליו "מילדי העיברים"

בנות מדיין אמרו "אִישׁ מִצְרִי, הִצִּילָנוּ מִיַּד הָרֹעִים"

פרעה לא שחרר את בני ישראל בגלל ששון היה יפה

ואלוהים גם כן לא עזר לו בגלל דבר הזה

אוקי

הבנו

יפה הוא לא

גם לא חתיך

או הורס, כוסון, מושלם, יפיוף, יצא ממגזין, נסיך

כל הדברים האלה – לא!

אז מה כן?

מה כן?

מה גרם לאלוהים

בהנחה ואתם מאמינים שיש אלוהים

מה גרם לאלוהים לבחור בשון להיות מנהיג ליהודים?

דיבר אלוהים עם שון כמו שמדברים עם חבר

אלוהים הרגיש ששון הוא אדם נאמן, ישר, אחראי, מישהו שלא מוותר

אלוהים הרגיש שיש שם מישהו שאפשר איתו לדבר

וזה למה שהוא בחר בו למשימות הקשות ביותר

להיות מנהיג בעונה הראשונה של "הישרדות העם היהודי", בשון, ולא באף אחד אחר

ועוד דבר

ביחס לביטוי "טוב הוא", כלומר יפה

הביטוי הזה נכון לגבי כל ילד כנראה

וילד, כל ילד בוכה

מושלך ללא ישע והוא חלש, ורפה

מישהו יחמול עליו בסופו של דבר

תאסוף אותו בת המלך, או גורילה אימהית, או הזאבה ביער.


עמרם יוכבד 1

1 - נצפין את שון

2 - תעשי מה שאת מבינה

1 - נחביא אותו

2 - את יודעת מה יקרה למי שימרה את צו פרעה, עדיף שנעשה היום את מה שממילא נאלץ לעשות מחר, זה לא יהיה קל יותר מחר, בסופו של דבר המיצרים ימצאו אותו ואז...

1 - אני רוצה להיות איתו כמה שרק אני יכולה... ואולי... אולי מחר פרעה ישנה את פקודתו?

2 - כן... רגע...

1 - אוף... אבל עוד לא הכנתי לו את התיבה שדיברנו עליה

2 - יכולים לגלות אותנו כל רגע

1 - אבל המים בנילוס קרים... נחכה שיעבור החורף... לקחתי אותו ומצאתי מקום להניח אותו אבל לא יכולתי והחזרתי אותו הביתה, מחר, מחר אני אקח אותו, תן לי איתו רק עוד לילה אחד

2 - תעשי מה שאת רוצה אבל אל תגידי שלא הזהרתי אותך, אל תגידי שלא ידעת, אל תגידי לי אחר כך שהיית צריכה להקשיב לי


הרס הערש


1 - נומה ילד, גדל בחוסן וגובה אל תבכה אמך קרובה נומה ילד עצום עיניים במנוחה כשתתעורר כבר תשוט בתיבה 2 - אמך ערה מחליקה ראשך בידה לא תדע, כאב ופחד אמך ערה מרימה אותך אליה בעוד רגע לא תהיו יותר יחד פזמון - בוא נשוט על פני הנילוס שם יש קדחת, מלריה וגם טיפוס ומי שמת על פני הנילוס שמו נרשם בתוך פפירוס 3 - מחזיקה היא כפות ידיך הקטנות מנשקת, נשיקת ברכה עוטפת את כפות רגליך היחפות עוד רגע קט, היא שולחת אותך פזמון - בוא נשוט על פני הנילוס שם יש קדחת, מלריה וגם טיפוס ומי שמת על פני הנילוס שמו נרשם בתוך פפירוס 4 - אל תיתן לבך לחשוש מהעתיד מה שיקרה, צריך לקרות כשתגדל אולי תצליח להשתחרר מהצלקות פזמון - בוא נשוט על פני הנילוס שם יש קדחת, מלריה וגם טיפוס ומי שמת על פני הנילוס שמו נרשם בתוך פפירוס


ספוקן המשפחה הערמומית


יש קטע אחד בסיפור משה שלא נשמע הגיוני

הוא כל כך הזוי שכנראה הוא אמיתי

כלומר בשום מקום ושום אדם לא יעלה על דעתו סיפור מופרך שכזה

איך האמא שהפקירה והניחה את שון ביאור

הופכת אחרי זמן קצר, כמה שעות לכל היותר, למינקת של משה

זאת היתה משפחה ערמומית

מליאה מזימות

קודם כל הם הסתירו את התינוק בבית שלושה חודשים

את הצו של פרעה הם לא ממלאים

לא מסכימים, לא מוכנים,

את הבן היאורה לא משליחים

נזהרים שלא ילשינו השכנים

שלא ימצאו את התינוק המצרים

וכשאי אפשר היה יותר להחביא את הילד בבית פנימה

הכינו לו תיבה, הכניסו אותו לתוכה ושמו אותה בנהר, שלא יטבע

ולא רק זה

אז שמו את האחות, את מרים, להשגיח על התיבה מרחוק

לראות שלא קורה לו שום דבר רע

מרים אגב, היא הערמומית מכולם

כי ההורים אמא יוכבד ואבא עמרם

כבר נפרדו משון התינוק הקטן

אבל מרים – היא מחכה שם בין השיחים

רואה את בת פרעה פושטת את הבגדים

נכנסת לנהר, רוחצת איברים

ומוצאת את שון הקטן בין קני הסוף הגבוהים

וכשבת פרעה מתלבטת מה לעשות עם המציאה

מרים ניגשת אליה כאילו היא סתם ככה עברה שם בסביבה

ואומרת לבת פרעה את צריכה מינקת לתינוק? שאלך ואקרא לך סתם לאיזה אישה?

וכשבת פרעה מסכימה, את מי היא מביאה?

את יוכבד

את האמא

שהפקירה

והניחה

את שון בתוך תיבה

פתאום, הופה, הנה היא שוב בסביבה

ומקבלת את שון, עכשיו בעצם קוראים לו משה, היא מקבלת אותו בחזרה

וליהודים היתה שמחה ואורה

היה לה מזל גדול ליוכבד

הלך לה קלף משוגע

עכשיו משה נשאר אצלה

והיא מניקה

ומחתלת

ומנקה

ומטפלת

ומגדלת ושומרת

עד שמשה לומד ללכת

וניגמל מההנקה

ורק אז היא אותו לארמון מביאה

ואם חושבים על זה

אז לקרוא לבן שלך משה במקום שון

זה לשלם מחיר קטן, זעיר, ממש פצפון

על זה שהפרת את צו פרעה

אני חושב שזה שווה את זה

לא?


בת פרעה


(רוק'נ'רול פשוט)

בת פרעה ירדה לרחוץ על היאור, על היאור

בת פרעה ירדה לרחוץ על היאור, על היאור

בת פרעה פרמה את הכפתור

כל הבגדים נשארו שם מאחור

המשרתות עמדו סביב, סביב לשמור


בת פרעה ראתה את התיבה בין קני הסוף

בת פרעה ראתה את התיבה בין קני הסוף

בגוף נקי ובשיער שטוף

הרימה שתי ידיים לניפנוף

בת פרעה את אמתה שלחה אל האיסוף


בת פרעה ראתה בפנים תינוק בוכה

בת פרעה ראתה בפנים תינוק בוכה

רחמים על התינוק הזה

מן העיברים, הוא דווקא לא דוחה

מן המים משיתיהו מעכשיו שמו יהיה משה


(קטע מעבר של שאלה ותשובה)

משה – שון שון

משה – שון שון

משה – שון

משה – שון שון


בת פרעה ישבה חשבה והתלבטה

בת פרעה ישבה חשבה והתלבטה

היא היתה עוד צעירה

ניסיון כלל לא היה

מה עושים עם תינוק בתוך תיבה


(בלוז איטי)

מזל גדול שאחותו מרים שם הסתתרה

היא הציעה להביא לשם אישה

שתניק ותשמור על העולל עד שיגדל

בת פרעה הסכימה ולא הבינה שמוליכים אותה שולל


בת פרעה על היאור ירדה לרחוץ, לרחוץ

בת פרעה על היאור ירדה לרחוץ, לרחוץ

היא מתבגרת, זה נפוץ

היא לא תשאיר תינוק בבוץ

ומצידה אז אבא שלה, פרעה, יכול לקפוץ




ספוקן 4 – כעס



שונה כעסם של בני האדם.

כל אחד כועס קצת אחרת

אחד מרבה לכעוס, כל הזמן כועס

אבל זה נעלם ואפשר להמשיך הלאה אחרי כמה רגעים

שני גם כועס הרבה, המון

וגם זוכר לך את זה וחופר לך על זה חודשים

שלישי לא כועס הרבה, מה שנקרא כועס פעם ב...

אבל כשזה כבר קורה אתה יודע שהוא כבר לא יסלח לך לעולם

רביעי גם כן כועס לעיתים רחוקות

ולא רק שזה נדיר שהוא מתעצבן, הוא גם שוכח מזה ממש מהר וזה נעלם

הורים זה כבר משהו אחר

הורים כועסים על ילדיהם זה חלק מהחינוך

הם מנסים שהילדים שלהם יעשו היפוך

הם מקווים שהריב הזה לא יהפוך ליותר מסתם סכסוך

שהילדים יוכלו לראות שלמרות הכעס לא הכל חשוך

לא יכנסו מזה לדכדוך

לא יעשו לכלוך

או סיבוך

שבסוף הם יבינו ויהיה זיכוך

ושהכל יסתיים בחיוך

ביננו, זה פשוט מעלה בי גיחוך...

בת אחת היתה לו למלך, לפרעה

או אולי היו לו יותר, אבל זאת שהוציאה את שון מהמים וקראה לו משה

קוראים לה בת פרעה

איך הוא התייחס אליה כשסיפרה לו מה שעשתה?

הרי הוא בעצמו אמר: כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן.

הוא לא התכוון לנהל על זה דיון – נכון?

הוא לא שיתף את כולם במחשבותיו שיתנו לו כיוון

הוא לא שלח חוקרים לבדוק תשעה חודשים קודם איך היה הזיון

מבחינתו אין פה איזון

הבן להמית, הבת תחיון

ואז באה הבת שלו ועושה מה שהיא עושה

איך היא סיפרה לו?

על הברכיים כשהיא מבטיחה שזה לא יקרה עוד פעם ומבקשת סליחה?

בארוחת ערב בפה מלא שפרעה לא יבין אף מילה?

אולי התכוונה להגיד לו היום, וחששה, ודחתה למחר ושכחה?

ואולי בכלל שמרה את זה בסוד והמשרתות סיפרו למלך מה שהיה?

ואולי פרעה בכלל היה עסוק בתכנון מלחמה ולא אכפת לו מילד אחד או שבאמת לא ידע?

ואם ידע, איך הגיב

תהרגו אותו עכשיו, אה, וגם כן את הוריו

או... המשרתות שלך יקבלו את העונש שמגיע לך

או... יודעת מה, לא נורא, רק אל תעשי את זה שוב

או... אני לא מבין, חסרים לנו ילדים מצרים לאימוץ שאת לוקחת מהעברים ילד לא נחוץ?

האמת היא שאף אחד לא יודע מה שם קרה

אנחנו יודעים רק את התוצאה

משה גדל בארמון מהרגע שנגמל וידע ללכת

אבל איך היה לו שם בארמון? התורה לא ממש אומרת



משה בארמון ספוקן 5


ויגדל הילד ותביאהו לבת פרעה

מתי זה קרה?

בן כמה היה שון

כשהביאו אותו לבת פרעה לארמון?

בן שנתיים? שלוש? חמש? שבע?

התורה לא אומרת

בכלל התורה לא מתייחסת, לא מפרטת לא כותבת

שום דבר על ימיו של משה בתור ילד בארמון פרעה

איך הוא הרגיש כשנכנס לשם בפעם הראשונה

האם אמא שלו אמרה לו להשתחוות וככה הוא עשה?

או אולי כבר בתור ילד הוא עמד מול פרעה בקומה זקופה?

איך נראו לו הפרשים והסריסים והמשרתים והחרטומים

והאם הוא שמח לראות את האולמות והשערים וכל המאכלים והתכשיטים

ואיך הוא חי שם בארמון ?

איך עבר עליו יומו הראשון

והלילה הראשון בלי הוריו לידו

והשנים הבאות עד שגדל

במה שיחק

מה עשה

מה אכל

ושאר הילדים בארמון, מה איתם?

איך הם קיבלו את הילד הזה לחברתם

אולי הם היו נחמדים ושיתפו אותו במשחקים

אולי הוא מצא שם כמה חברים טובים

או אולי הם החליטו שהוא בכלל ילד כאפות, והיו מציקים לו בלי סוף

ומרביצים, ומקללים וקוראים לו מגמגממם אחד

כי אז כל הנושא של קבלת השונה לא היה מפותח במיוחד

ואף אחד לא אמר להם שזה לא בסדר להציק לילד החדש

ואולי דווקא משה הפך להיות הבריון, זה שמרביץ ויורד וצוחק על הכל

אנחנו הרי יודעים שכשהוא גדל הוא הרג איזה מצרי וקבר אותו בחול

אז אולי גם לשאר הילדים בארמון הוא עשה את המוות וחיים קשים

ובכלל בכלל לא היו לו חברים?

הבעיה היא שאנחנו לא יודעים

כי בתורה לא אומרים לא מתייחסים לא מפרטים ולא כותבים

שום דבר על החיים של הילדים,

לא רק על החחים של שון, או משה, תקראו לו איך שאתם רוצים

גם לא על הילדות של כל שאר הגיבורים

לא שאול, לא דוד לא שלמה לא אברהם

לא יצחק לא יעקב, לא דבורה הנביאה ולא אדם

וככה זה לגבי כל הגיבורים בתנך, ככה זה לגבי כולם

הם נולדו

אוקי

עכשיו הם גדולים

ועכשיו הם עושים כל מיני דברים חשובים

ודווקא שנות חייהם המוקדמות

השנים שכל הפסיכולוגים בעולם מסכימים שאלו הן שנים מעצבות

דווקא מה שקרה להם בתקופה הזאת של הילדות

נשאר פתוח, עם סימני שאלה, כאילו חסר משמעות וחשיבות

וגם היום אגב ההתיחסות לילדים בכלל

היא

הוא רק ילד, נחכה שהוא יגדל.

חבל



רק בספרטה

(מארש)


רק בספרטה הילדים היו שווים

רק בספרטה הם הפכו ללוחמים

מגיל שבע אימונים, נלחמים ומתחשלים

רק בספרטה היה ערך לילדים


התנ"ך מלא דמויות ואנשים

שחייהם מלאים ועשירים

אבותינו, השבטים, נביאים שופטים מלכים

בתנך לא כותבים על ילדים


ההסטוריה מלאה בסיפורים

מלחמות המצאות וארועים

בכל תקופה רואים, איך הילדים שורדים

עוברים עבדות הזנחה ועינויים


רק בספרטה הילדים היו שווים

רק בספרטה הם הפכו ללוחמים

מגיל שבע אימונים, נלחמים ומתחשלים

רק בספרטה היה ערך לילדים


במאות הקודמות היו הילדים

כח עבודה זול וגם מתאים

בפרנסה עוזרים, ובמקרים רבים

משלמים את החובות של ההורים


מאז עברו ימים רבים ואף שנים

על אפשרויות כאלה אנחנו לא חושבים

אך גם היום הילדים, נדרשים להישגים

אחרת הם בכלל לא נחשבים


רק בספרטה הילדים היו שווים

רק בספרטה הם הפכו ללוחמים

מגיל שבע אימונים, נלחמים ומתחשלים

רק בספרטה היה ערך לילדים


כולנו חכמים ונאורים

במאה העשרים ואחת אנו חיים

מסביב יש ילדים, שחיים בתת תנאים

אבל אנחנו לא רואים ולא שומעים


רק בספרטה הילדים היו שווים

רק בספרטה הם הפכו ללוחמים

מגיל שבע אימונים, נלחמים ומתחשלים

רק בספרטה היה ערך לילדים





ספוקן חלומות


כל ילד חולם

כל הילדים חולמים

גם אתם שרואים אותנו כאן

חולמים

גם חלומות של שינה וגם חלומות של תקווה

חלומות של רצון, של עתיד, של שאיפה, של מחשבה

על מה חלם משה בלילה הראשון שלו בבית פרעה?

האם הוא חלם זה שהוא יהיה מנהיג גדול ויוציא את עם ישראל למדבר?

או שאולי הוא חלם על הבית אותו עזב, על משפחתו?

יש חלומות מוזרים, מפחידים, על מפלצות ומלחמות וכל מיני דברים מפחידים

ולפעמים יש חלומות שכשאתה מתעורר מהם אתה מרגיש שטוב לך ונעים

אז באמת, מה חלם משה כשגדל בבית המלך?

התנ"ך לא אומר, אפילו לא בערך

אולי הוא חלם להיות שר עשרה, שר מאה, שר אלף

ולמי שלא מבין מה זה אומר

נסביר שזה כמו בצבא

מפקד מחלקה, מ"מ

מפקד פלוגה, מ"פ

או מפקד גדוד, או חטיבה, או אוגדה

או אולי הוא חלם להנהיג את כל העם

או את כל העמים כולם

בכל העולם

אני לא יודע

ואתה לא יודע

ואף אחד לא יודע

מה חלם משה ומה ידע משה כשהיה קטן

אנחנו יודעים רק מה עשה ומה קרה לו כשהיה גדול, וזקן, ובא בימים

החלומות שלו אבדו בחולות המדבר, באבק הדרכים, בהר סיני, במשך השנים

היינו רוצים להאמין שהוא הגשים את חלומותיו

ובעשר אצבעות בנה את חייו

כמו שרצה, כמו שקיווה, כמו שחלם

אבל אנחנו לא יודעים

הדבר היחיד שאפשר לעשות, שאנחנו יכולים

זה לשמור על החלומות של ילדים אחרים

- של אחי הקטן שיושב עכשיו בכיתה ב', בשיעור, ובטוח לא מקשיב למורים

- של כל הילדות שרוקדות בהמון חוגים

- של ילדים שלא יכולים ללכת לשום מקום אחרי הצהריים כי הם שומרים על האחים הקטנים

- של ילדים שצריכים לעזור בפרנסת המשפחה וכל יום הם עובדים

- של עשרים ושלושה ילדי עובדים זרים בגילאי חצי שנה עד שלוש שנמצאים בדרום תל אביב, בדירת שני חדרים, לפעמים 12 שעות ביום, כי אף אחד לא דואג שבשכונה שלהם יהיה גן ילדים מתאים

- של ילדים שנולדו ברצועת עזה, או מזרח ירושלים, ואין להם שום סיכוי להשתחרר ממעגל השנאה הקרבות והדמים

- של ילדים שברחו מהבית והם מסתובבים ברחובות וישנים על ספסלים ציבוריים

ויש עוד הרבה דוגמאות

אף אחת מהן לא משמחת

אף אחת מהן לא נעימה

בעיקר אם זה מעורר בנו תחושה של חוסר נוחות, אשמה או מבוכה

כי גם לילדים האלה מגיע לחלום ולרצות ולשאוף ולקוות

כי בכל אחד מהם מסתתר הפוטנציאל הזה

להיות טייס, רקדן, מדענית או מנהיגה, כמו משה


עמותת עלם


עמותת עלם (העמותה לנוער במצבי סיכון), הוקמה במטרה לסייע לבני נוער במצבי סיכון ומצוקה בישראל להיחלץ ממצבם ולמצוא את מקומם בחברה כבוגרים וכאזרחים תורמים לעצמם, למשפחתם ולחברה הישראלית. בישראל חיים כיום כ-800 אלף בני נוער בגילאים 12-18 ,כרבע מהם חיים במצבי סיכון שונים. עלם משמשת עבורם כתובת אמיתית ומסייעת בסלילת הדרך להשתלבותם המחודשת בקהילה.

כמה נתונים מתוך דו"ח העמותה לשנת 2016. אלו בני הנוער שמתנדבי העמותה טיפלו בהם, יש הרבה יותר.


שיר מסיים – כל אחד יכול


909 חסרי בית ישנים ברחובות

231 שוכבים עם מי שנותן להם מקום לחיות

1570 במשפחות אומנה מעונות או פנימיות

1101 אין להם מקום קבוע בו לחיות


כדאי

לזכור

שכל אחד מהם יכול

להיות בעתיד אדם גדול

אם לא

נשבור

את מעגל ההזנחה

זה יכול לקרות גם לנו, גם לי וגם לך


910 פגעו בעצמם או נסיונות ומחשבות אובדניות

588 מתוכם עשו, לעצמם חתכים כוויות פציעות

370 מאלה שפנו, הביעו דיכאון וחרדות

כל בני הנוער הבדואים גרים בעוני בכפרים במשפחות


כדאי

לזכור

שכל אחד מהם יכול

להיות בעתיד אדם גדול

אם לא

נשבור

את מעגל ההזנחה

זה יכול לקרות גם לנו, גם לי וגם לך


787 צעירים וצעירות בעולם של זנות חיים

451 באופן מלא 336 רק לפעמים


כדאי

לזכור

שכל אחד מהם יכול

להיות בעתיד אדם גדול

אם לא

נשבור

את מעגל ההזנחה

זה יכול לקרות גם לנו, גם לי וגם לך