• יובל ששון

בית הספר של החיים

בית הספר של החיים

מחזמר ע"פ חיבורו של יאנוש קורצ'אק

כתב: יובל ששון



כתיבה, מילות השירים ובימוי: יובל ששון

לחנים וניהול מוזיקאלי: עזרא מוריאל

עיבוד מוזיקאלי: קובי ויטמן

הקלטות: אולפני "נטו", פ"ת

עיצוב לוגו: הגר אמיתי

ע. במאי:מיתר לנדאו

הפקה: קובי שמשי




מספר צ בית הספר של החיים מספר ח בית הספר של החיים, זהו סיפור דמיוני המתאר בית ספר מתוקן לדוגמא, המשמש את האנושות כולה ולא רק את מעמד המיעוט של בעלי האמצעים. 1 שיר – זה תלוי תלמידים זה תלוי היכן נולדת עם מי למדת ואת מי פגשת במקרה שיווין הזדמנויות? אין בחיים דבר כזה מספר המקרה העיוור קובע את חיי האדם לא כישרונות ויכולות שהבאת לעולם מורה אנשים מוגבלים וחסרי כישרון תופסים עמדה אחראית אנשים מוכשרים וטובים מתנוונים בעבודה טיפשית מנהל אנשים אנוכיים קובעים את גורלם של מאות אחרים ומעמדות השפעה מורחקים טובים ונדיבים מורה/מנהל/מספר נדיר אך לפעמים זה קורה בודדים מצליחים לעלות אך הרוב אומלל בחייו למוות נותר לקוות מספר צ אסור שהמקרה העיוור, המזל, הגורל, יקבע את חיי האדם קונה ארבעים שנה אתה לא עושה שום דבר אחר? רק יושב כאן, בחנות הקטנה, והחשוכה, אוסף מטבעות תמורת לחם גבינה וחמאה? מוכר כן אדוני, מאז שהייתי ילד... כאשר אבא שלי... קונה אני יודע, אני יודע. מה דעתך לחשוב על משהו אחר, פתוח, בהיר, משהו שהיה מתרומם ישר אל השמש... אל תוך השמש מוכר אני לא מבין קונה נו... כפר... יער... פרחים בשדה... חיטה... מוכר אתה מתכוון לצימר או לנופש... גם ככה אני בקושי גומר את החודש... מספר ח אולי כדאי לנסות ולתת נקודת התחלה שוויונית מעט יותר לכולם? לא? 2 שיר - בוא נבנה בית ספר תלמיד 3 בוא נבנה בית ספר - בית ספר, בית ספר משהו מיוחד - בית ספר, בית ספר לא ילמדו התלמידים מאותיות מתות הם ילמדו להיות אדם, ואיך צריך לחיות תלמיד 4 מדוע חייהם - הם כך ולא אחרת אפשר אולי לחיות – אחרת אחרת מה לעשות ומה ללמוד כדי שהחיים משמעותם תהיה חיי רוח חופשיים תלמיד 5 הממשלה מעדיפה – זה ברור זה ברור לטמטם את הילדים – להגן על הציבור בתי ספר הדומים לכלא משטרה שרירות לב ושיגרה עיוורון וחרדה מקהלה אז בוא נבנה בית ספר - בית ספר, בית ספר משהו מיוחד - בית ספר, בית ספר לא ילמדו התלמידים מאותיות מתות הם ילמדו להיות אדם, ואיך צריך לחיות מספרים , יחד אז בנינו בית ספר, כמו שאתם יכולים לראות, בנינו מבנה בצורת פרסה עם חצר רחבה ועם עוד כמה מחלקות 3 שיר המחלקות מנהל יש כאן : מכבסה וספריה אכסניה עם מסעדה משרד ייעוץ ופעוטון מרכז מסחרי וגם מעון בית חולים ובית תפילה בית תינוקות וגם סדנא חוות תוצרת חקלאית ומחלקה מדעית יוצאים ביחד לטיול בארץ ובחו"ל אולם הרצאות גם יש חנות עבוט קופת הלוואות ואולם אירועים כי העולם זה כאן בית ספר לחיים מבקר1 הבניין לא נראה לי מתאים ללימודים, מקסימום לבית ספר מקצועי מבקר2 אני לא מבין, אתה מתכוון שהתלמידים, או החניכים כפי שאתה קורא להם, ישמשו בעצמם בתור מפקחים, מנהלי כספים, פקידים? מבקר3 ולמה בית ספר צריך שיהיו בו פעוטון, גן ילדים, מטבח, חדרי רחצה ואכסניית לילה? מה הקשר בכלל בין כל הדברים האלה לבית ספר? מבקר1 ספרייה וחדר קריאה, זה מיותר מבקר2 אולם קונצרטים, גם מיותר מבקר3 גלריה לציור ופיסול, הכי מיותר מבקר1 אני חושב שאתם מטורפים, מטורפים. לפתוח מרכז מסחרי בתוך בית הספר, שהחניכים מפעילים אותו בעצמם? בשביל מה? לא, תגיד לי, למה זה טוב? מבקר2 וזה בכלל בדיחה, לשכת יעוץ בענייני חוק, ומקום שבו ניתן לקבל הלוואות, הגזמתם מבקר3 בשם ההיגיינה, הפדגוגיה והשכל הישר , אני אומר לכם, שאי אפשר להקים בית חולים בתוך בית ספר, יש לאסור את כניסת בני הנוער לכאן! תן לנו לספר לך איך בית ספר צריך להיות 4 שיר המבקרים מבקר1 בית ספר תפקידו למנוע למנוע מגע עם החיים מסגרת שתשמור את ילדינו מאחור לא מרגישים ולא חושבים מבקר2 ספר הלימוד חייב להיות רציני שיטתי וגם מוסכם לא לעורר תסיסה לא לגרום להסמקה לא לאפשר שאלות בלב כולם מבקר3 מורים תפקידם הוא ללמד איך מאחריות בורחים בלי שמץ של קידמה בלי צל של מחשבה איך מנוונים את המוחות הצעירים שלשת המבקרים בכיתה התלמידים יושבים חרדים לגורלם כי כשגופם רפוי ומוחם כבוי הם לא ייקחו את מקומנו בעולם תלמיד 3 זה לא בית ספר מה שאתם מתארים תלמיד4 זה בית הספר ממנו ברחתי,לשם אני לא חוזר, לא חוזר תלמיד5 זה בית הספר של המתים 5 שיר – בית הספר של המתים תלמיד5 בית הספר שאנו מכירים הוא בית הספר של המתים בכל כיתה ארבעים תלמידים כולם לומדים את אותם הדברים תלמיד4 צריך ללמוד שפה ערבית או צרפתית, זה קצת מיותר לחלק קטן זה טוב ומועיל השאר ישכחו הכול עד מחר תלמיד3 כולם לומדים דברים בעל פה היכן נמצאת כל מדינה בעולם משננים תאריך ועוד תאריך לא יודעים מה קורה מסביבם תלמיד2 ילד יושב בוכה בכיתה קיבל שלילי ונכשל בחיבור אבל כשתיאר מה עשה בחופשה הקשיבו כולם מרותקים לסיפור תלמיד1 מתמטיקה למה זה טוב לא יודע לא מצליח לחשוב הייתי מפסיק אבל המורה מפחיד מרושע אכזרי שכזה מספר בית הספר מקפיד להמית כל ניצוץ של מחשבה עצמאית וכמו חיילים כולם מתיישרים בית הספר של המתים תלמיד3 מדוע לדרוש שהתלמיד יתחב למוחו אלפי פרטים מספרי הלימוד, פרטים שהמחברים בעצמם שכחו מזמן? תשאלו את גדולי חוקרי הטבע, הכלכלה, הטכנאים, האמנים, הרופאים, אם מישהו מהם יודע מי היה נציב הבריטי השני בארץ ישראל? מה היו הזרמים הציוניים השונים בקונגרס הציוני השלישי ומי ייצג כל זרם? ומדוע אנחנו מלמדים את התלמידים לדבר בשלוש שפות שונות ולא איך לחשוב באף אחת? תלמיד4 צבא גדול של בני אדם שאומנו בשיטות מלאכותיות והתמחו בזיהום מוחות , בעמעום התבונה, זכו לכינוי מנהיגי ילדים פדגוגיים. היו ביניהם אנשים טרודים והגונים שראו בעין סלחנית איך מלמדים את התלמידים לזלזל בחובה ולהשתמט מאחריות. סוג אחר , עריצים מרושעים ונוטפי עוינות לימדו את שנאת המדע ושנאת המצפוניות. הסוג השלישי, יצורים פנאטיים ומוזרים. יצרו פולחן מלאכותי סביב איזה שבר כלי מהיכל המדע והרעילו את המוחות הצעירים בחשיש הטרוף של עצמם. תלמיד 5 היו גם המעטים שירדו מהפסים והבריחו פנימה בהיחבא ניצוצות חיים זעירים, ניצוצות הגוססים במחנק, עד שנזרקו אל מחוץ לחומות בית הספר. בהגיעך לבגרות, אתה אסיר תודה למיעוט הקטן, למורה האחד שנחנק יחד איתך בכלא בית הספר וחלם. ואפילו האחד הזה, הטוב מכולם, לא היה יכול להעניק לך יותר מאשר חלומות. 6 שיר – מה שקורה מסביב מקהלה אי אפשר לקבל כמובן מאליו את מה שקורה מסביב אבל בבית ספר לומדים על נושאים לא קשורים – לא יכול להקשיב תלמיד1 למה ההפסקה בין השיעור הראשון לשני היא חמש דקות וההפסקה בין השיעור השני לשלישי לוקחת עשר דקות מקהלה בהתחלה לא הבנתי אחר כך קראתי מילים שאני לא מכיר חקרתי בדקתי מאוד השתדלתי עכשיו אני יכול להסביר תלמיד2 איך הגענו למצב שיש שבעה ימים בשבוע האם זה חובה, האם הכרחי, האם זה מצב קבוע מקהלה בהתחלה לא הבנתי אחר כך קראתי מילים שאני לא מכיר חקרתי בדקתי מאוד השתדלתי עכשיו אני יכול להסביר תלמיד6 מדוע ילד שנולד יהודי בבר מצווה הופך לבוגר אבל החוק קובע שעד שמונה עשרה הוא ילד קטן, לא יותר מקהלה אי אפשר לקבל כמובן מאליו את מה שקורה מסביב אבל בבית ספר לומדים על נושאים לא קשורים – לא יכול להקשיב מנהל אינני מאמין שיש עתיד לשיטות הלימוד הישנות ינהלו להן הממשלות את ביצות הרמייה הדיפלומאטיות שלהן אבל שיעזבו את בתי הספר לנפשם. מספר ח מספר צ אין צורך ליצור חיים מלאכותיים לצורכי בית הספר. החיים האמיתיים בני זמננו יגיעו אלינו בעצמם. 7 שיר השאלה תלמיד7 אולי תגיד לי בבית ספר למה לומדים מצילומים של חיות ו... גם פרחים בימ... קום חוויות וטיולים תלמיד5 ותגיד לי בבית ספר את מבנה האוזן לומדים אבל למה הילדים ל... נקות אותה לא יודעים מורה/מקהלה כי בית הספר לא מכין אל החיים הוא מסתיר אותם מהילדים הוא מלמד אותם להיות אנשים בינוניים רע לעניים וטוב לעשירים תלמיד8 וגם למה מלמדים איך פועלות וחיות הדבורים ומסתירים לא מדברים איך במפעל מנצלים ת'עובדים תלמיד4 איך ולמה תלמידים ל... בושים כמו חיילים מצייתים נ... ענשים עם כללים ועונשים מורה/מקהלה כי בית הספר לא מכין אל החיים הוא מסתיר אותם מהילדים הוא מלמד אותם להיות אנשים בינוניים רע לעניים וטוב לעשירים תלמיד3 רגע, מי יו... דע למה מלמדים את המדעים אם שופט או שר חינוך הם אנשים לא משכילים כולם כי בית הספר לא מכין אל החיים הוא מסתיר אותם מהילדים הוא מלמד אותם להיות אנשים בינוניים רע לעניים וטוב לעשירים 8 שיר – אבל אצלנו אינני זוכר זאת אומרת שלמוח נכנס מידע מיותר ובסוף השיעור ובסוף המבחן התלמיד לא זוכר שום דבר אבל אצלנו מי שמעוניין לומד היסטוריה ממרצה עם מבט נלהב ולא מורה קשה יום שלמד את החומר מספר שאותו הוא מקריא לתלמידיו אינני זוכר זאת אומרת שלמוח נכנס מידע מיותר ובסוף השיעור ובסוף המבחן התלמיד לא זוכר שום דבר אבל אצלנו ביולוגיה גיאוגרפיה וטבע בטיול כולנו לומדים עם תרמיל על הגב מגדיר צמחים ומפה ולא מתוך ערימה של ספרים אינני זוכר זאת אומרת שלמוח נכנס מידע מיותר ובסוף השיעור ובסוף המבחן התלמיד לא זוכר שום דבר אבל אצלנו מתמטיקה היא עניין מעשי ולא רק תרגילים נוסחאות מתכננים ועובדים עם מודל כלכלי מיסים, הוצאות, הכנסות אינני זוכר זאת אומרת שלמוח נכנס מידע מיותר ובסוף השיעור ובסוף המבחן התלמיד לא זוכר שום דבר שוטר ילד, עצור, בן כמה אתה? ילד שלוש עשרה שוטר ואיך קוראים לך? ילד ואצלב, ואצלב קורק שוטר ומה יש לך בכיס? ילד שום דבר... (מוציא חפיסת סיגריות) אני לא יודע מאיפה זה הגיע שוטר אל תשקר, ראיתי אותך גונב – רבותי השופטים, אין לי ספק שהאשם בגניבה זה לא ואצלב שעומד כאן לפנינו, אלא בית הספר החדשני שבו הוא לומד ילד אבל למה אני... מה עשיתי... שופט כל הרעיונות החדשניים האלה של בית הספר הזה סופם ליצר דור חדש של עבריינים, האם עלינו לשבת בחיבוק ידיים בשעה שנעשה כאן, מול עיננו, ניסוי בחדשנות מוסרית על ילדינו? ילדים שמתייחסים אליהם כאל מבוגרים? כאילו שהם יודעים מה טוב להם? מספר ח מספר צ לא כל כך מהר אדוני השופט, ישמע נא כבודו חניכה אחרת מבית הספר הזה אולי באמת כדאי שישמע חניכה אחרת מבית הספר... כאילו... כדאי... אתה יודע... 9 שיר – בית הספר של החיים תלמיד 4 פעם הייתי אחרת הייתי שותה מעשנת כי ככה חשבתי כך האמנתי אהיה אז יותר בוגרת כשהגעתי לבית ספר לפני כמעט שנה הייתי צריכה ללמוד את הכול ממש מהתחלה להתרחץ להתלבש לסדר את המיטה להסתרק ולשבת, עם כולם בארוחה אחרי שבוע קיבלתי מיטה וארון משלי והלכתי לשמוע שעורים עם החונך שלי ונתנו לי תפקידים, ככה קצת לנסות להשגיח בפרוזדור חלונות לנקות פעם הייתי אחרת הייתי שותה מעשנת כי ככה חשבתי כך האמנתי אהיה אז יותר בוגרת אחר כך רציתי לקחת על עצמי תפקידים בכירים אז הלכתי לבד ברצון ובחשק ללמוד כמה שעורים איש לא הכריח צריכה לא הייתי למדתי פשוט, פשוט כי רציתי והיום אני מדריכה, חונכת ילדה אחרת ממאזינה הפכתי מורה מצופה הפכתי עובדת מצאתי מקום הזדמנות חברים בבית הספר של החיים פעם הייתי אחרת הייתי שותה מעשנת כי ככה חשבתי כך האמנתי אהיה אז יותר בוגרת שופט יש לי הרגשה שמה שקורה שם בבית הספר הזה קצת מנוגד לחוק 10 שיר - רק עם פיג'מה מורה / מנהל מי יודע מדוע ולמה מערכת החוקים כתובה ככה שלא תבין ממנה מילה ומשאירה אותך חסר אונים מבולבל ובמקרה הטוב רק עם פיג'מה? תלמיד 1 + 8 החברה המודרנית מבוססת על חוקים שאמורים להגן על כל האנשים בתי משפט השלום העליון המחוזי תובע סנגור פלילי ואזרחי כל החלוקה הזאת - בכלל היא לא קשה לא יותר מדקדוק או - מתמטיקה גבוהה המציאות יותר קשה כי רב האנשים מסתכלים ולא יודעים מאיפה מתחילים אם משהו קרה אם יש להם צרה למי אפשר לפנות? מפחדים ממשטרה לפרסם בעיתון? צריך למכור ת'עיתונים את אף אחד לא מעניין צרות של מסכנים הציבור החלש נכנס לאדישות והשלטון החזק מתנער מאחריות מספר בלי הסבר תחתום מהר כך אני עשיר יותר תלמיד 2, 7, 5 מסיימים את בית הספר בלי ידיעת החוק לא מעיזים לדבר מעדיפים לשתוק בעל בית או פקיד שוטר או מעביד לא מבינים מה הוא רוצה אותנו זה מפחיד הם יכולים להגיד – כל מה שהם רוצים הם יכולים להחליט – כי אנשים לא מבינים בבנק ובביטוח וארגונים ציבוריים מנהלים אותם תמיד אותם האנשים חסרי אחריות הם רוצים שתשלם וכמה שיותר, להם זה משתלם כי בית הספר מלמד אולי היסטוריה ותרבות אבל הוא בכלל לא מחובר לחיים למציאות וככה העולם כמנהגו נוהג והשחיתות פושה והשלטון חוגג מספר בלי הסבר תחתום מהר כך אני עשיר יותר תלמיד 3, 4, 6 חברי כנסת ושופטים שרים ודיינים יושבים ומנסחים ביחד ת'חוקים הם כותבים את הכול באופן מעורפל באותיות קטנות ובניסוח מבולבל מי יכול להבין - מסמך משפטי מי יכול להבין - בכלל זה לא קריא מדפיסים את החוזה עשרה עמודים המון סעיפים ותתי סעיפים סעיף ראשון גדול וסעיף קטן ח' על מה זה מדבר, נו ראבאק באמת מנסה לקרוא לא מבין שם אף מילה ותמיד הם אומרים שהחוזה זה בשבילך הם אומרים מה שכתוב בכלל זה לא חשוב הם דואגים רק לעצמם אתה נראה להם כמו זבוב מספר בלי הסבר תחתום מהר כך אני עשיר יותר כולם עכשיו אתה מבין מדוע ולמה אולי כדאי ללמד את הילדים איך מתנהלים בעולם האמיתי ולא להשאיר אותם חסרי אונים מול החוק מבולבלים ובמקרה הטוב רק עם פיג'מה תלמיד 1 בית הספר הוא הלב, הוא מרכז הקהילה, תפקידו לחנך לסייע לעזור, מחולק למחלקות וכל החניכים מתנסים בעבודה בכולן. כל כמה חודשים נערך סבב בין התפקידים כך שחניך בית הספר לומד בכל התחומים תלמיד2 צריך לחפש ולהתבונן לא במה שמראים לך בחפץ לב, אלא את מה שמסתירים מפניך. תלמיד3 כאשר עובר תלמיד שלנו מאיסוף חופשי של עובדות, אחרי צפייה באלפי פרטים שלכאורה אינם קשורים ביניהם, ומגיע לתיאוריה, למיון המידע שצבר, עוברת עליו חווית אושר עילאי. תלמיד4 איננו יודעים לקשור בין מה שאנחנו רואים לבין מה שאנחנו קוראים עליו. לגבינו החיים הם דבר אחד, והספר דבר אחר. תלמיד5 תלמידי בית הספר הממית קיבלו תשובה עוד לפני שהתעוררה שאלה בליבם. תשובה שטחית, מנוסחת תמיד בציניות ובביטחון מתנשא. תלמיד6 בית הספר הממית החזיק תמיד את תקצירי אותן היצירות. אותם החיבורים ואת ניתוחי האופי של אותן דמויות מתות. תלמיד7 בית הספר הממית עיקר במשך שנים את מוחות הילדים, רידד את נפשותיהם, חיסל במודע ובצורה שיטתית כל גילוי של עצמאות תלמיד8 ובידי מי נמסר החינוך? בידי אנשים שמחשיבים את דעתם בעניין הפעוט ביותר כקליפת השום. מנהל אף אני חניך בבית הספר של החיים מורה אינני מאמין שיש שמץ של עתיד לשיטות הלימוד הישנות מספר אם במקרה, ואני לא אומר שזה קורה, ובטח שלא בבית הספר שבו אתם לומדים או מלמדים , נתקלתם חלילה וחס, בבית ספר, שנראה לכם כאחד מבתי הספר הממיתים, אולי כדאי לעשות עם זה משהו? לא יודע למה אמרתי את זה, סתם רעיון שעבר לי בראש. 11 שיר – מה עושים מה עושה עושה ממשלה כדי לעודד את הלמידה עוז לתמורה ואופק חדש הכסף הולך לא לאן שנידרש מה עושה משרד החינוך כשממוצע הבגרות כה נמוך שעור פרטני וקבוצות למידה אבל ארבעים ילדים בכיתה מה עושה שר החינוך כשהמצב נהיה קצת סבוך מחפש תירוצים חשוב כמובן מוצא הסברים מכסה ת'ישבן מה עושה מנהל מתוסכל יש לו חזון ורצון ו... אבל יש חוזר של מנכ"ל צעדיו הוא מצר אין לו ברירה בסוף מתפשר מה עושים ארגוני המורים כל הזמן לעצמם דואגים הסכמי עבודה איום בשביתה לבד משאירים ת'מורה בכיתה מה עושים המורים בכיתה שצריכים ללמד לבגרות כל שנה אי אפשר ללמד מה שלא לבגרות כי הם נמדדים באחוזי זכאות מה עושים כל הילדים באלף כולם שמחים נרגשים אבל עד יב' אי אפשר לחכות רוצים רק לברוח לשבור ת'חומות עכשיו רבותי נגמר לו השיר ומצב החינוך איננו מזהיר ואם לא נקום ונעשה מעשה נשיר מחדש את הזמר הזה סוף


צרו קשר

כתבו לי

052-244-1810

yuvalzim@gmail.com

כל הזכויות שמורות ליובל ששון.