top of page

כשאשוב ואהיה קטן

כשאשוב ואהיה קטן

מחזמר על פי יאנוש קורצ'אק

כתב: יובל ששון

על פי חיבורו של יאנוש קורצ'אק

עיבוד כתיבה ובימוי : יובל ששון

לחנים וניהול מוזיקאלי: עזרא מוריאל

עיבוד מוזיקאלי: קובי ויטמן

הקלטות: אולפני "נטו", פ"ת

עיצוב לוגו: הגר אמיתי

הפקה: קובי שמשי

שיר1 – המבוגרים מקהלה מבוגרים תמיד אומרים משעמם לבלות עם ילדים והם צודקים המבוגרים אך דבר אחד הם לא מבינים הם אומרים שהם צריכים לרדת לרמת ההבנה של הילדים לגחון להתכופף לגהור להשתופף אך הם טועים המבוגרים להיות עם הילדים דורש להתרומם לעמוד על קצות האצבעות להקשיב לשמוע לא לפגוע להיות קשוב לרגשות המבוגר כשהייתי קטן חשבתי לעיתים קרובות מה אעשה כשאהיה גדול, היו לי המון תוכניות - משפחה, בית, עבודה, חלומות. עכשיו אני גדול, ויש לי המון דאגות , ואחריות, ו... זה בכלל לא נכון שהמבוגרים יכולים לעשות מה שמתחשק להם, מותר לנו עוד פחות מאשר לילדים אם רק הייתי יכול להיות שוב קטן, אבל בלי לשכוח את כל מה שאני יודע עכשיו... שיר2 – כשאשוב ואהיה קטן מקהלה כשאשוב ואהיה קטן אהיה קטן קטן 1 כשהייתי קטן נהגתי לחשוב כשאהיה גדול, יהיה לי טוב? גדלתי כבר יש לי שעון ושפם לא טוב לי הלוואי והייתי קטן 2 כשהייתי קטן אם הייתי יודע בכלל לא הייתי רוצה לגדול התחייבויות כבדות יותר דאגות המבוגר לא יכול לעשות הכול מקהלה כשאשוב ואהיה קטן אהיה קטן קטן 3 אם הייתי שוב ילד הייתי רוצה לדעת כל מה שאני יודע היום במוחו של איש שלא יעלה שכבר הייתי מבוגר תמול שלשום 4 אם הייתי שוב ילד זה היה מעניין הייתי רק מסביב מתבונן אם הייתי שוב ילד זה מה זה מצחיק נמאס לי להיות מבוגר כבר, מספיק מקהלה כשאשוב ואהיה קטן אהיה קטן קטן גמד קראת לי המבוגר מה פתאום? מי...? מה...? גמד אינך מאמין, היום רק ילדים מאמינים בקוסמים גמדים ופיות... תבקש את המשאלה שלך, אני קצת ממהר... המבוגר מה? לא... אני סתם... גמד איזה עקשן אתה, מה כבר יש לך להפסיד, מצטער, אני חייב ללכת, אולי בכל זאת? המבוגר אני רוצה לחזור להיות ילד גמד רואה, זה לא היה כל כך קשה, נכון? שיר 3 – איך יהיה בבית הספר מקהלה אני הולך מנופף בידיים דופק על שלט קופץ במים אני יכול לשרוק כמו קטר לרוץ לקפוץ זה יהיה נהדר הילד איך יהיה בבית הספר איזה ח... ברים אפגוש האם יבחינו במשהו שונה האם אני... צריך לחשוש מקהלה בדרך ראיתי עגלה עם סוס עצרתי לראות בלי היסוס גם אם בגלל זה אאחר לכיתה מצטער מאוד זה מסקרן נורא הילד איך יהיה בבית הספר איזה ח... ברים אפגוש האם יבחינו במשהו שונה האם אני... צריך לחשוש מקהלה מסתבר שאתמול היו שיעורים מגיע חבר הוא על הפנים הוא לא הכין רוצה להעתיק אני מפחד לקבל לא מספיק הילד איך יהיה בבית הספר איזה ח... ברים אפגוש האם יבחינו במשהו שונה האם אני... צריך לחשוש 5 תופסת עכברים – לא תופס כולם לא תופס 6 אוף תמיד אני התופס (מתחיל משחק תופסת) שיר 4 – המנהל לעזאזל מקהלה הוא קופץ במסדרון – למנהל הוא צועק ומשתולל – למנהל בורח רץ וגם רודף – למנהל פתאום נתקע במנהל – לעזאזל מנהל תגיד לי מה זה צריך להיות פראי אדם, ממש חיות יכולתי ליפול, לקבל מכה אתה אפילו לא מבקש סליחה 7 ראיתי את המנהל לא הצלחתי לעצור אם הייתי יכול הייתי פונה לאחור תקרית? אולי , אין כאן אשמה לא על כל דבר יש לנו שליטה מקהלה הוא קופץ במסדרון – למנהל הוא צועק ומשתולל – למנהל בורח רץ וגם רודף – למנהל פתאום נתקע במנהל – לעזאזל מנהל תענה לי אולי, מה שמך תענה לי אני מדבר איתך תענה לי, עכשיו בוא למשרד בוא למשרד תכף ומיד 7 אדוני המנהל אני אסביר את עצמי התביישתי, כולם עומדים מסביבי שיחקנו, קפצנו, במקרה זה קרה ילדים לא עושים הכול בכוונה מקהלה הוא קופץ במסדרון – למנהל הוא צועק ומשתולל – למנהל בורח רץ וגם רודף – למנהל פתאום נתקע במנהל – לעזאזל מנהל התביישת? ולרוץ, אינך מתבייש תבוא עם אמא מחר בחמש עוד פעם דמעות? שוב פעם בוכים? אסור להגזים במשחקים 7 לא עניתי, מה היה כבר לענות לא עניתי גם ככה היו לי דמעות רק שיעניש אותי באופן אחר לא צריך גם את אמא לצער מקהלה הוא קופץ במסדרון – למנהל הוא צועק ומשתולל – למנהל בורח רץ וגם רודף – למנהל פתאום נתקע במנהל – לעזאזל מקהלה כשאשוב ואהיה קטן אהיה קטן קטן שיר 5 - כשהייתי מבוגר (בלוז איטי) מקהלה (חלוקה לסולנים על פי הצורך, אין חשיבות למי שר מה) הפכתי להיות ילד לפני כמה שעות כל כך הרבה קרה מאז לא יודע מה לעשות פחדתי שיגלו שאין לי שיעורים מפחד כי המנהל ביקש לראות את ההורים אני רק ילד עכשיו וזה ממש מוזר זה לא הציק לי מעולם כשהייתי מבוגר שעתיים בכיתה והמורה כבר מעירה לא לדבר, להסתובב לשבת במנוחה אני יושב חושב ולא מקשיב כבר למורה מזל שהיא לא מבקשת לחזור על מה שהיא אמרה אני רק ילד עכשיו וממש שום דבר לא היה חשוב בכלל כשהייתי מבוגר בהפסקה נפלתי אין דם אבל כואב קודם קצת בכיתי עכשיו אני חושב למרות שעכשיו העיניים יבשות מכל מיני דברים ישר עולות לי הדמעות כללים מעט שונים ויש אסור ויש מותר אולי הילד לא כל כך שונה מהמבוגר 8 כל דבר מעורר מחשבות חדשות בראש הילד זה לא רע כשעצובים, העצב זוהי הרגשה נעימה 8 מה אתה ממלמל שם, אתה רוצה לרוץ אחרי האוטובוס כמו אתמול? כלב לאן אתם הולכים? הילד מונדק, ראית איזה כלב חמוד, בטח קר לו פה בשלג לך הביתה כלב, לך הביתה, קר פה 8 נו, נאחר בוא כבר כלב איזה הביתה? נראה לך שיש לי בית? כבר כמה ימים שאני מסתובב פה ברחוב, אף אחד לא לוקח אותי, אבל אתה נראה לי אחר, שונה, אתה לא מפחיד, יש לך משהו לאכול? הילד אני לא יכול להשאיר אותו כאן, יש לך כסף? בוא נקנה לו קצת חלב 8 + הילד (לקהל) אולי הוא שלכם? אולי אתם יודעים של מי הוא כלב אתה באמת מצחיק, מי ייקח כלב כמוני הביתה? צריך להיות מיוחד בשביל לאהוב אותי, תודה על החלב, לאן הולכים עכשיו? לבית ספר? טוב, אבל לא יתנו לכם להכניס אותי לכיתה... 8 אנחנו לא יכולים להכניס אותו לכיתה, המורה תכעס עלינו, בוא נבקש מאב הבית שישמור לנו עליו המורה למה אחרתם? אני כבר באמצע השיעור, אני מחכה להסבר, מה יש לך לומר אדוני הצעיר? ולך? הבנתי, כנסו ואני אטפל בכם מאוחר יותר שיר 6 – לא רוצה לדבר הילד כשהייתי מבוגר חשבתי שקל להיות תלמיד קשוב ומתמיד אבל עכשיו אני יושב פה בכיתה לא מסוגל להקשיב למורה סולן + מקהלה לא רוצה לדבר - לא רוצה לדבר תעזבו אותי בשקט – לא רוצה לדבר תעופו, תסתלקו, ככה בא לי, לא חשוב לא נותנים לבן אדם להיות עצוב 5 ילד מגיב על רכות ברכות כעס מעורר דבר שונה לענות בהתרסה סוג של נקמה אני כזה וכבר לא אשתנה הילד כשרציתי להיות ילד חשבתי על משחק בלי דאגות ומכאוב לא חשבתי שילדים דואגים כל כך בגלל כלבלב שמצאו ברחוב סולן + מקהלה לא רוצה לדבר - לא רוצה לדבר תעזבו אותי בשקט – לא רוצה לדבר תעופו, תסתלקו, ככה בא לי, לא חשוב לא נותנים לבן אדם להיות עצוב 5 כל אחד רוצה להיות ילד טוב לקבל מחמאות אבל ילד שניסה ושום דבר לא יצא ימשיך לעשות צרות סולן+מקהלה לא רוצה לדבר - לא רוצה לדבר תעזבו אותי בשקט – לא רוצה לדבר תעופו, תסתלקו, ככה בא לי, לא חשוב לא נותנים לבן אדם להיות עצוב מקהלה כשאשוב ואהיה קטן אהיה קטן קטן שיר 7 – שיר השלג מקהלה יש שלג המורה מורה אני מלמדת מקהלה יש שלג המורה מורה אני מדברת מקהלה יש שלג המורה מורה אני מבטיחה, שמי שלא ישתוק ייענש פה בחומרה מקהלה יש שלג המורה מורה שב ישר ולא עקום מקהלה יש שלג המורה מורה לא לדבר ולא לקום מקהלה יש שלג המורה מורה לא לפהק בבקשה, אולי כדאי שתקשיבו בכיתה מקהלה יש שלג המורה מורה כן אני יודעת מקהלה יש שלג המורה מורה מעניין לי את ה_ _ _ מקהלה יש שלג המורה מורה כן אני רואה, אבל מחר יש מבחן בהנדסה מקהלה יש שלג המורה מורה מי זה מזמזם מקהלה יש שלג המורה מורה אני צריכה כאן לאיים מקהלה יש שלג המורה מורה די זה לא מצחיק, כולכם קיבלתם עכשיו בלתי מספיק מקהלה אבל המורה זה לא הוגן אבל המורה אני לא אשם אבל המורה זה לא אני לא עשיתי כלום, מה זאת אשמתי מקהלה אפשר אולי לצאת מורה לא רוצה שתירטבו מקהלה אפשר אולי לצאת מורה לא רוצה שתתחלקו מקהלה אפשר אולי לצאת המורה את לא רואה, פעם ראשונה שיש שלג השנה מקהלה אפשר אולי לצאת מורה הייתי גם רוצה מקהלה אפשר אולי לצאת מורה אבל אני פה המורה מקהלה אפשר אולי לצאת מורה צריכה לתת דוגמא, בואו ונחזור ללמוד בבקשה מקהלה יורד שלג המבוגרים יורד שלג הם לא רואים יורד שלג באמת חבל שהמבוגרים לא נהנים בכלל מקהלה יש שלג המורה מורה אני מלמדת מקהלה יש שלג המורה מורה אני מדברת מקהלה יש שלג המורה מורה אני מבטיחה, שמי שלא ישתוק ייענש פה בחומרה מקהלה יש שלג המורה מורה כן אני יודעת מקהלה יש שלג המורה מורה מעניין לי את ה_ _ _ הילד בבית, אמא אמרה לי לשמור על אחותי הקטנה. תמיד אני צריך לשמור עליה, לשחק איתה, להיות נחמד. ואם בא לי לעשות משהו אחר? למשל... לא יודע מה, מה זה משנה, לא רוצה להיות איתה, לא רוצה! שיר 8 – ילדים קטנים מקהלה למה ילדים לא אוהבים לשחק עם ילדים יותר קטנים? לא משנה מה קרה עלינו כועסים לא משנה מה קרה אנחנו אשמים לא משנה מה קרה עלינו צועקים בגללנו וגם בגלל מה שהם עושים 8 לא רוצה לוותר אז מה אם הוא אחי אז מה אם הוא קטן זה לא אומר 9 לא רוצה לתת דוגמא לא אכפת שאני גדול לא אכפת שהוא קטן אני עושה מה שבא 10 לא אוהב אותו הוא מפריע במשחק מקלקל לי את הכול שילך כבר מפה מקהלה למה ילדים לא אוהבים לשחק עם ילדים יותר קטנים? כשהמבוגר רוצה אנחנו הגדולים כשהמבוגר רוצה אנחנו משגיחים כשלא נוח הם אומרים כולם ילדים בן חמש ובן עשר שניהם ממש קטנים 8 לא רוצה לוותר אז מה אם הוא אחי אז מה אם הוא קטן זה לא אומר 9 לא רוצה לתת דוגמא לא אכפת שאני גדול לא אכפת שהוא קטן אני עושה מה שבא 10 לא אוהב אותו הוא מפריע במשחק מקלקל לי את הכול שילך כבר מפה מקהלה למה ילדים לא אוהבים לשחק עם ילדים יותר קטנים? לפעמים אפשר לשחק עם הקטנים אבל רק אם הם עושים מה שאומרים אם הם יקבלו מכה או יקרעו את הבגדים ישר יגידו שאנחנו אשמים 8 לא רוצה לוותר אז מה אם הוא אחי אז מה אם הוא קטן זה לא אומר 9 לא רוצה לתת דוגמא לא אכפת שאני גדול לא אכפת שהוא קטן אני עושה מה שבא 10 לא אוהב אותו הוא מפריע במשחק מקלקל לי את הכול שילך כבר מפה מקהלה כשאשוב ואהיה קטן אהיה קטן קטן הילד + מריאנה (מדברים בשני צידי הבמה במקביל) אני לא יודע/ת איך לדבר עם בנות/בנים. אצל המבוגרים יש סדר, נימוס, אצלנו אי. תמיד צריך למצוא דרך לעקוף את המבוכה הראשונה. ועל מה מדברים? סיפרתי לה/לו איזה רחובות/מקומות אני מכיר/ה בעיר שלי. אחר כל הייתה שתיקה. החשש הזה, שאולי תהיה לצחוק, מרפה את ידיך, כובל ומשתק אותך. וככל שאת/ה נזהר/ת יותר, גדול יותר הסיכוי למעוד. שיר 9 - הבנות בנים הבנות לא נחמדות בנות מה פתאום? בנים לא נחמדות חושבות שהן מבוגרות והבנים סתם פרחחים בנים הבנות יותר גרועות בנות מהבנים? בנים יותר גרועות מתרחקות ומרכלות מעמידות פנים מקהלה בנות ובנים באותה הכיתה בנים רחוק בבקשה ואם הבנות מתלוננות אצל המורה היא אומרת: הוא ייענש, אל תדאגי – אפילו אם הבת משקרת מקהלה בנים ובנות באותה הכיתה אסור לתת לבנות מכה ואם הבנים מתלוננים אצל המורה היא אומרת: אתה תלמד להסתדר איתה אין לך אפשרות אחרת בן עד שיש ילדה שהיא נחמדה מקהלה נחמדה? בן קצת נחמדה המבוגרים עומדים סביב עלינו מסתכלים בת עד שיש ילד קצת נחמד מקהלה לא הגיוני! בת הוא מיוחד לא להגיד דבר טיפשי עומדים ומתביישים בנים לחבב ילדה זה מסובך לשמור על זה בסוד מוכרח אפשר לבהות ולחלום ולחשוב ולשמור הכול בלב בפנים אבל אם שאר הבנים בכיתה מגלים עליך צוחקים בנות לחבב ילד זה משונה תמיד הוא קצת נבוך כזה תמיד אכפת לו איך זה נראה ומה אומרים מסביב צריכה להגיד לו מה לעשות אחרת הוא בכלל לא מגיב הילד אם מישהו מגלה שאני אוהב 8 אתה אוהב? מקהלה הוא אוהב הילד עדיף לצאת מהכיתה לא לחזור שוב לעולם מקהלה הבת תמיד היא אשמה מריאנה אני אשמה? מקהלה כן אשמה הילד+מריאנה בחיים יותר זה לא יקרה אני אהיה יותר חכם! שיר 10 – תמיד התפלאתי לראות המבוגר כשהייתי מורה והענשתי תלמיד זה או אחר תמיד התפלאתי לראות שכולם באים עימו לדבר 2 עכשיו אני מבין שמישהו צריך להגן עליו כנגדי מקהלה רציתי להיות שוב ילד בלי דאגות של גדולים אבל קיבלתי צרות גדולות יותר דאגות של ילדים המבוגר כשהייתי מורה וסירבתי לראות מחברת לא נקייה תמיד התפלאתי לראות שהתלמיד מאוכזב ונפגע 3 עכשיו אני מבין שגם העצלן הגדול משתדל בתחילה מקהלה רציתי להיות שוב ילד בלי דאגות של גדולים אבל קיבלתי צרות גדולות יותר דאגות של ילדים המבוגר כשהייתי מורה והערתי לתלמיד על היגיינה אישית תמיד התפלאתי לראות איך אותו זה משפיל ומשתיק 4 עכשיו אני מבין אולי שכדאי להעיר לו בצד ולבד מקהלה רציתי להיות שוב ילד בלי דאגות של גדולים אבל קיבלתי צרות גדולות יותר דאגות של ילדים מקהלה כשאשוב ואהיה קטן אהיה קטן קטן 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 במשך כמה ימים שאני כבר ילד, שכחתי דברים שלמדתי פעם ועכשיו אני מפחד לא להקשיב בשיעור, המורה כעסה עלי כי איחרתי ודיברתי והסתובבתי, והפרעתי במבחן והיא לא נתנה לי לעשות אותו עד הסוף, נתקעתי במנהל בלי כוונה והוא רוצה לפגוש את אמא, מהכעס השלכתי לפח את הציור שעשיתי, לאמא אני לא יכול לספר כלום כי היא רק רוצה שאעשה מה שאני צריך, אבא כעס עלי כי אבדתי את הכובע החדש, אחותי הקטנה מציקה לי ונמאס לי לשמור עליה, עם הילדים האחרים אני רב במשחקים ואחד הבריונים מכיתה הגבוה איים עלי, הכלב שמצאתי השרת לקח אותו אליו ואני מתגעגע ואפילו לא נפרדתי ממנו, מריאנה שלחה לי גלויה ומונדק חטף לי אותה והקריא לכולם וכולם צחקו עלי, מהעצבים קרעתי את המכתב, הלוואי ולא הייתי פוגש אותה בכלל, כל הזמן יש בי פחד שמשהו יקרה. אני מכותר מכל עבר, אין מוצא, כולם נגדי, נשארתי לבד. שיר 11 – מבוגרים וילדים מקהלה באפרוריות חיי כמבוגר חשבתי ילדות של צבע ואור חזרתי נוכחתי לראות הילדות גם היא בצבעים של אפור את כל הדאגות של הילדים והילדות פותרים מיד בלי בעיות בעיני המבוגר צרות של ילדים הם רק תוספת לחיים חיי המבוגר ראויים לכבוד רציניים והולכים במסלול אנו קטנים לכן הקשיים שלנו נתקלים בזלזול שנות הילדות הן שנים של חיים אין סיבה לחכות שנגדל מבוגרים ממתינים לזיקנה ולמוות לא מקשיבים לזקנים כלל וכלל באפרוריות חיי כמבוגר חשבתי ילדות של צבע ואור חזרתי נוכחתי לראות הילדות גם היא בצבעים של אפור גמד עוד פעם אתה... נו, איך זה להיות ילד? המבוגר קשה גמד קשה? המבוגר אני רוצה להיות גדול, להיות מבוגר אולי הפעם זה יהיה שונה שיר 12 - הילדים מקהלה כדאי לראות את הילדים להקשיב לפעמים זה יעזור רצוי לראות את האחר לדעת מתי לוותר ומתי לעצור המבוגר צריך לקחת אחריות לדעת לשחרר את החוט או להציב גבולות ילד לא חייב להיות מושלם לא צריך להרגיש מאוים ומותר לו לטעות

- סוף -




bottom of page